Designul și creativitatea românească sunt susținute și promovate în cadrul programului Milano Design Week 2022, prin prezentarea expoziției-capsulă „The future is in the making”, semnată de Romanian Design Week, cu sprijinul Institutului Cultural Român, prin reprezentanța de la Veneția. Expoziția este parte din Milano Design Week 2022, în cadrul conceptului We Will Design propus de BASE (Tortona).
Expoziţia va fi deschisă până pe 12 iunie. Conceptul a fost dezvoltat în jurul premisei că astăzi, poate mai mult ca oricând, chestionăm modul în care acțiunile noastre ne vor afecta viitorul, investigând totodată modul în care sunt conturate deciziile noastre în relație cu factorii care le influențează.
Expoziția prezentată de RDW în acest context se focusează pe modul în care designul poate genera spații de dialog sau dezbatere prezentând practici și proiecte experimentale, dezvoltate în jurul preocupărilor legate de mediu, procese creative, sustenabilitate, patrimoniu imaterial sau echitate socială.
Este propusă astfel o incursiune în unele dintre cele mai inedite practici de design din România, precum și în preocupările și discursurile creative ale acestora, încercând totodată să dezvăluie procesele creative ale proiectelor prezentate.
Studiouri și designeri: co/rizom, Megan Dominescu, Radu Abraham, Simina Filat, UAU.
Într-un orășel din Transilvania, co/rizom a descoperit atât povestea lui Vasilică Isăcescu – un cioplitor tradițional în lemn care colecționează ierburi sălbatice pentru a-și câștiga existența, precum și o serie de scaune populare de antichități în muzeul local. Au recunoscut imediat puterea iconică a acestor obiecte și au creat șapte „mici monștri”, care preiau din elementele și tehnicile tradiționale, transformându-le în obiecte-personaj.
co/rizom este un studio de design dedicat unui model de producție responsabil și durabil, unul care protejează abilitățile esențiale de artizanat și cunoștințele artizanale ale producătorilor la scară mică din întreaga lume, propunându-și să conecteze artizanii cu sprijinul de care au nevoie pentru a-și transforma abilitățile de meșteșuguri de moștenire în mijloace de trai viabile, integrând produsele lor unice în lanțul global de aprovizionare.
Lucrările de artă textilă realizate manual de Megan Dominescu se joacă cu subiecte și probleme contemporane, din lumea reală, văzute printr-o lentilă umoristică. În lucrarea ei „Ma’am are you ok? You barely touched your pumpkin spice latte”, Dominescu își instalează personajele într-un Starbucks, unde o pauză de cafea se transformă într-o siesta sinistră pentru un client.
Megan Dominescu (n. 1997) este artist vizual, locuiește și lucrează în București, România. A absolvit Departamentul de Pictură a Universității Naționale de Arte, București. Conflictul româno-american al lui Megan este o puternică inspirație în practica ei. Lucrarea lui Megan se concentrează pe observarea și documentarea absurdului și pe celebrarea bizarului.
Lucrarea „Steel looking for the light” de Radu Abraham reprezintă o serie de suporturi de lumânare, realizate din bară metalică plină. Toate formele sunt realizate pe strung, prin tehnici de prelucrări mecanice, apoi trecute printr-un proces chimic pentru a atinge culoarea neagră, aceasta devenind parte din structura materialului. Fiecare obiect este compus din elemente detașabile și interschimbabile care oferă posibilitatea unor compoziții multiple în care pot fi folosite, utilizând mai multe tipuri de lumânare.
Radu Abraham este un designer de obiect cu interese pentru materiale variate, de la lemn sau metal, la sticlă sau plastic, adesea utilizând diverse combinații între acestea în realizarea obiectelor sale. Este direct implicat în procesul de realizare a obiectelor sale, fiecare dintre acestea trecând de la idee, înspre schiță și apoi direct în prototipare/construcție, etapa în care ele ajung în forma finală. Treptat, acest mod de lucru a apropiat obiectele rezultate de o zonă sculpturală, de care Radu se simte tot mai atras. Obiectele sale sunt adesea centrate pe o căutare personală de forma și compoziție, astfel funcția devenind adesea o preocupare secundară, asta plasând obiectele într-o zonă de design sculptural sau chiar de sculptură funcțională, exprimate printr-un limbaj într-un continuu proces de dezvoltare.
„Kapao Thu” de Simina Filat provine de la cuvântul „geantă” scris în limba vietnameză. Toată colecția de obiecte poartă numele „geantă” scris în altă limbă a planetei noastre.
„Inspirația pentru acest obiect a plecat de la trend-ul knitting cu lână gigantică și, mai ales, de la celebra scena din filmul «Doamna și Vagabondul». Acest obiect este axat în totalitate pe concepte de ZeroWaste, folosind materiale reciclate și reutilizate, am valorificat fiecare centimetru de deșeu, implicând multă manoperă pentru fiecare obiect. Este un obiect pentru care întâi au fost creați 80 de metri liniari de tub, care se împletesc manual pe brațe. Întreg procesul durează minim 3 zile lucrătoare.” -Simina Filat
Simina Filat este un creator modern care combină designul, meșteșugul și inovația cu principiile de sustenabilitate și deschiderea către colaborare sub formă de co-creare. În meseria ei, ea poartă multe pălării: de la designer, la gânditor, la producător, dar, mai ales, se identifică ca Om – cu pasiuni și interese și obsesii creative și o dorință nesățioasă de a realiza ceva special care poate pune în mișcare lucruri importante.
Masa Oven este un obiect cu un simț al umorului neobișnuit cu o sensibilitate capricioasă, un colaborativ realizat împreună cu Reborn Bicycles, un studio cu sediul în România specializat în tehnici de pictură și colorare personalizate.
Această piesă a fost construită manual la o scară intimă și umană, permițându-i să fie manipulată cu sensibilitate și sculptată în forma sa finală. S-a căutat un aspect diferit pentru a obține un aspect asemănător esteticii imaginii termice în infraroșu.
Prin această tehnică inovatoare, s-au aplicat mai multe straturi subțiri de vopsea angobă pe corpul ceramic nears și pe parcursul a mai multor ore și a muncii meticuloase de șlefuire prin straturi a fost dezvăluită o suprafață animată complexă. După ardere, s-a obținut un finisaj colorat și distinctiv pestriț, o estetică care subminează și demontează cadrele și înțelegerile tradiționale ale obiectelor ceramice funcționale.
Fondatorea UAU, Vanessa Singenzia, adoptă o abordare intuitivă a ceramicii, forma fiind întotdeauna un precursor al funcționalității. Faptul că un obiect poate influența condiția fizică și emoțională persoanelor din jurul său creează un lexicon al preocupărilor senzoriale precum și o diversitate a emoțiilor umane pe care acesta îl transmite.
Mai multe detalii despre program: https://base.milano.it/events/exhibit/
Credit info si foto https://www.icr.ro/pagini/expozitia-the-future-is-in-the-making-prezentata-la-milano-design-week-2022-cu-sprijinul-institutului-cultural-roman