Nu există masă de Paște fără un cozonac pufos, crescut bine, cu amestecuri apetisante de nuci, cacao,ciocolată, rahat și stafide. Iar românii din diaspora, deși se află la mii de kilometri distanță de meleagurile natale nu concep să nu aibă pe masă de Paște, alături de ouăle roșii și drob , un cozonac bine dospit, ca în copilărie.
Această cerere foarte mare pentru cozonacii românești, atât de diferiți fără de produsele de panificație pe care le poţi găsi în alte țări, au făcut ca exporturile de cozonaci să crească. Mai mult cei mai întreprinzători dintre ei, care și-au deschis brutării, cofetării sau magazine românești au grijă ca în această perioadă să aibă stocuri suficiente . Pentru că românii aflaţi departe de ţară, îşi doresc în perioada Sfintelor Sărbători să păstreze datinile şi să pună pe masă produse autentice, care au acea încărcătură emoţională, care să îi facă să se simtă ca acasă.
Statisticile arată că în 2022 au plecat la export peste 350 de mii de cozonaci ,spre magazinele din Uniunea Europeană, SUA, Australia și Canada . De altfel cozonacii românești cuceresc tot mai mult piețele din cele trei continente, exporturile de produse de panificaţie în țările UE crescând cu 30 la sută numai anul trecut.
Pentru ei există o cerere constantă de-a lungul anului, care înregistrează un maxim în perioada sărbătorilor, în cadrul comunităților de români din diaspora. „Preponderent de Crăciun și Paști exportăm mai mulți. Produsul nostru a prins, cred că suntem peste italieni la capitolul cozonaci, ei au numai cozonaci din ăștia cu perioada de valabilitate foarte mare.”, a declarat pentru știrileprotv.ro Aurel Popescu, președinte Rompan.
Dar nu numai românii, ci şi străinii descoperă astfel savoarea cozonacilor tradiţionali româneşti şi se transform în consumatori fideli, ceea ce face ca cererea la export să fie într-o continuă creştere.